Lektionstips

Programmera


Blue-bot



Göra egna banor


Blue-Botlådor för utlåning. 

I lådan finns det 6 stycken Blue-Botar som du tillsammans med eleverna kan programmera. Det följer med en laddningsstation, plastmatta med rutor och en mapp med övningar. Lådan skickas smidigt till er med internposten.

Mejla Lärande IKT för att kostnadsfritt låna en låda.
larandeikt@edu.norrkoping.se



Ouppkopplade aktiviteter

Kalkyleringsprogrammering
Eleverna skriver en uppsättning instruktioner genom att använda fördefinierade kommandon så att andra elever kan reproducera en teckning.
https://studio.code.org/s/course2/stage/1/puzzle/1

Pappersflygplan
Den här lektionen visar hur vi använder uppsättningar i vårt dagliga liv genom att använda exemplet att vika pappersflygplan. Den här lektionen fokuserar också på hur uppsättningar av instruktioner är en viktig del av datorkunskapen.
https://studio.code.org/s/course2/stage/2/puzzle/1

My robotic friend 
Stapla muggar https://csedweek.org/files/CSEDrobotics.pdf
Material: Engångsmuggar (minst 6st/par), papper och penna, utskrivna kopieringsunderlag nyckel-papper (Symbol Key) och modell-papper (Cup Stack Pack) till varje grupp. 


Aktiviteter som kräver datorer

Blockprogrammering

Scratch Jr (App till Ipad och Android) Ålder: 5-7,
Tid: Fri lek, så länge det är roligt För de minsta barnen finns Scratch jr som med hjälp av grafiska knappar lär ut de grundläggande funktionerna inom programmering. Barnen behöver inte kunna läsa för att kunna göra coola projekt. Svårighetsgraden på projekten går att variera, och det är enkelt att fortsätta där du slutade. Det går även att spela in egna ljud som exempelvis gör att ett lejon morrar när ditt program kör.

Längre kurser Ålder: 6+, 8+,10+ Tid: 1-20 timmar 
Det finns även längre kurser på code.org där det även finns lärarresurser och lektionsplaner. Det finns även flera övningar som går att göra utan tillgång till datorer. Det är tyvärr fortfarande små problem med översättningen så det kan hända att visa instruktioner kommer upp på engelska trots att den är på svenska. studio.code.org/

Frozen Ålder: 7+, Tid: 30-60min 
Lär dig att koda med Anna och Elsa från Frozen. Inför Hour of Code 2014 släpptes Frozen där du ska styra Annas skridskotur som gör att fina figurer skapas i snön. Denna övning låter vi alla som inte har kodat tidigare göra på våra dojos. De mindre barnen kan ha lite problem med vinklar i den här uppgiften, men detta är ett jättebra sätt att introducera vinklar om det inte har gjorts tidigare. Länk code.org


Scratch Ålder: 7+ Tid: Varierande på storlek av projekt
Scratch är ett program där endast fantasin sätter gränserna för vad som kan göras. Programmet går ut på att du har block som får olika saker att hända och med hjälp av dessa kan du skapa spel och historier, samtidigt som du lär dig att koda. Tips på vad man kan göra finns på CodeClubworld.org samt CS‑first.com där det även finns lektionsplaner.

ENGELSKA: AppInventor 2: Ålder: 13+, Tid: 1 timme/projekt för de färdiga projekten
På samma sätt som Scratch kan man använda sig av block för att skapa appar. Inför Hour of Code 2014 släpptes ett par projekt där du får göra enkla appar. De går även att använda på androidmobiler när de är färdiga. Vill man skapa egna appar sen kan man lägga mycket tid på att göra det och göra mycket avancerade projekt.

Skriva kod själv

Processing, Ålder: 10+, Tid: Varierande på storlek av projekt
Efter Scratch är du redo att skriva kod själv. Då är Processing en underbar introduktion, då du direkt ser på skärmen vad din kod gör. Processing är enkelt att komma igång med, och det går att göra väldigt avancerade eller visuellt imponerande projekt, med kreativa resultat. För en introduktion på engelska finns material på funprogramming.org. och på svenska på http://www.malinc.se/programming/workshop/sv/workshop7.php.

Koda i Ruby ( http://rorbecker.com/spelskola/ ), Ålder: 11+
Skapa ett spel där du flyger genom rymden och skjuter ner asteroider. För att göra det här spelet krävs inga förkunskaper och alla steg för hur du gör spelet finns i guiden. Det är mycket text att läsa i den här guiden.

Webbkoda, Ålder: 12+ Tid: Varierande på storlek av projekt
På webbkoda finns allt material för dig som vill lära sig att koda hemsidor på svenska.
Det finns bra videoklipp där grunderna förklaras tydligt och det finns även ett par projekt som
man kan göra. Material till lärare är pågång, men finns inte i skrivande stund. Vill du sedan lägga
upp din sida på Internet kan du skapa en hemsida på Neocities.org helt gratis.

ENGELSKA: CodeCombat: Ålder: 10+, Tid: 5 timmar
Ett spännande rollspel som tränar upp kodkunskap och logiskt tänkande. Ta din soldat genom labyrinter och utmaningar. Under tiden låser du upp utrustning och nya “förmågor” (programmeringskoncept). Det går att välja mellan flera olika programmeringsspråk där javaScript och python är de vanligaste. Det finns betalbanor, men de behöver inte köras för att komma vidare i spelet. codecombat.com

ENGELSKA : Khancademy: Ålder: 12+ Tid: Varierande på storlek av projekt
Webbsidan har ett jättebra område “Computing”, som innehåller kreativa 1‑timmes‑övningar i programmering, webb och databaser. Sedan finns kurser i programmering och datalogiskt tänkande, där du hela tiden ser det grafiska resultatet av vad du skapat. Det finns även lärarportal samt möjligheten att se dina elevers framsteg. https://www.khanacademy.org/

ENGELSKA: Codecademy: Ålder: 13+ Tid: Varierande på storlek av projekt
Codecademy är anpassat för att du ska lära dig att koda på “riktigt”. Det finns ett par mindre projekt som vi rekommenderar att du börjar med för att du senare ska kunna köra de längre kurserna. Det finns även en lärarportal på sidan där du som lärare kan få hjälp med att lära dig koda, lektionsplaner samt möjligheten se dina elevers framsteg.https://www.codecademy.com/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar